• Iulia Tănase

Cum delimitezi spațiul personal de cel profesional la tine acasă



Anul trecut, pandemia ne-a schimbat radical modul de a trăi și de a munci. Cei mai mulți dintre noi am fost obligați să lucrăm de acasă, în condiții mai mult sau mai puțin confortabile. Ne-am mutat biroul pe canapea, în living sau pe balcon și am încercat să adaptăm spațiul în care locuim la o nouă realitate.


În acest context, cu toții am simțit nevoia să trasăm o graniță între spațiul personal și cel profesional. Un an mai târziu, tendința de a lucra remote rămâne valabilă, așa că, dacă nu ai găsit încă cea mai bună soluție pentru birou, venim în ajutorul tău cu câteva sugestii și idei practice.


Cei mai importanți factori de care să ții cont atunci când amenajezi o zonă de birou


Probabil că te-ai întrebat adesea care este cea mai potrivită cameră în care să-ți amenajezi biroul. Ideal ar fi să ai o încăpere separată pe care să o combini cu o zonă de relaxare, foarte utilă pentru momentele când îți iei pauze.


Indiferent dacă spațiul îți permite sau ești în situația în care improvizezi un colț de birou în living, există câțiva factori de la care îți recomandăm să nu te abați pentru a-ți crea confortul necesar lucrului.


1. Nevoile tale. Primul pas atunci când amenajezi un birou este să-ți identifici cu mare atenție nevoile. Ținând cont de ele, spațiul tău va prinde viață și va arăta așa cum îți dorești. De exemplu, e posibil să-ți dai seama că ai nevoie de spații de depozitare pentru bibliorafturi. Sau de o masă generoasă, dacă trebuie să pui pe poziții un monitor mai mare sau o imprimantă.


2. Lumina naturală. E foarte important să ai lumină naturală din abundență, mai ales dacă petreci mult timp în fața unui laptop. Lumina naturală te face să rămâi alert pe parcursul întregii zile și îți sporește starea de bine. Ideal este să amplasezi biroul lângă fereastră, dar ai grijă ca soarele să nu bată direct în ecran. O modalitate prin care poți aduce mai multă lumină naturală în interior este să renunți la draperiile în culori închise.


3. Lumina artificială. Lumina din casă trebuie să fie caldă și plăcută. Pe măsură ce lumina de afară începe să se reducă, lumina din interior ar trebui să crească în intensitate, astfel încât ochii să se obișnuiască treptat. Îți recomandăm să incluzi toate cele trei tipuri de lumină: generală (din tavan), locală (lămpi de birou sau de podea) și de ambianță (spoturi, aplice pentru pereți).





4. Mobilierul. Indiferent de stil, mobilierul trebuie să răspundă și el nevoilor tale. De exemplu, dacă te simți mai confortabil lucrând și din picioare sau dacă pur și simplu îți dorești să fii mai activ pe timpul zilei, ar trebui să alegi un birou ajustabil pe înălțime (numit și standing desk). Cea mai importantă piesă rămâne însă scaunul. De preferabil ergonomic, pentru că îți va oferi suport pe o perioadă lungă de timp. Există câteva lucruri care fac diferența între un scaun obișnuit de dining și unul ergonomic:

- Spătarul. Acesta trebuie să susțină coloana vertebrală pe tot parcursul șederii. Cea mai importantă este susținerea lombară, dar poți opta și pentru scaune care au susținere cervicală.

- Șezutul. Trebuie să aibă o lățime potrivită (aproximativ 60 de centimetri) și să fie confecționat dintr-un material moale, flexibil, care să prevină amorțirea, în timp, a picioarelor.

- Brațele. Acestea trebuie să-ți ofere obligatoriu sprijin pentru mâini. Ideal ar fi să se poata ajusta. În general, acestea sunt reglabile atât pe înălțime și adâncime, cât și stânga-dreapta.

- Înălțimea scaunului. Înălțimea scaunului trebuie bine ajustată, astfel încât talpa piciorului sa atingă podeaua, iar genunchiul să formeze un unghi de 90 de grade, lucru care permite circulația corectă a sângelui.


5. Decorațiuni. Sigur că un tablou, o vază cu o formă atipică sau câteva cărți vor schimba cu totul atmosfera biroului tău. Însă cele mai importante decorațiuni sunt plantele. Petrecem mult timp în interior, așa că ceva mai multă vegetație prin preajmă contribuie la starea noastră de bine.





Cum delimitezi zona de birou atunci când este integrată într-o altă încăpere


Amenajările rezidențiale pe care le-am făcut de-a lungul timpului ne-au arătat că cele mai multe zone de lucru nu au un spațiu dedicat, ci sunt integrate în alte încăperi.


Din fericire, există tot felul de artificii prin care putem să delimităm biroul de spațiul personal. Dacă ți se pare complicat, îți propunem un exercițiu de imaginație. Când intri într-o cameră pentru copii, s-ar putea să vezi într-un colț patul, într-un altul biroul și undeva la mijloc o zonă de joacă.


Asta presupune să integrezi mai multe funcțiuni în aceeași încăpere. Într-adevăr, camerele pentru adulți au un singur rol, dar ne putem inspira cu succes din amenajările pentru cei mici.


Iată câteva trucuri prin care poți să integrezi armonios o zonă de birou într-o altă cameră. Îți recomandăm totuși să nu creezi o discrepanță prea mare. De exemplu, dacă livingul tău este amenajat într-un stil minimalist, păstrează aceleași linii și pentru birou.


1. Delimitează vizual. La acest capitol, te poți juca cu piese de mobilier care să funcționeze pe post de divider. De exemplu, amplasează o mică bibliotecă, atent decorată, care să despartă zona de birou de restul livingului. Capeți intimitate, iar o astfel de soluție poate fi utilă și ca fundal pentru întâlnirile de pe Zoom.


Tot aici intră și jocul cromatic. Încearcă un tapet într-o altă culoare, creează un accent cu ajutorul decorațiunilor sau alege o nuanță diferită pentru țesătura scaunului.


2. Creează o experiență multisenzorială. Dincolo de spațiul propriu-zis, creierul funcționează după anumite rutine. Personalizează-ți colțul de lucru cu muzica pe care o ascultai la birou. Aprinde câteva bețișoare parfumate sau lumânări pe care să le asociezi doar cu zona de lucrat. Important este să ai lângă tine sunete, arome și obiecte cu care să-ți creezi un set-up destinat exclusiv lucrului.





3. Mobilier ajustabil. E o soluție practică prin care câștigi spațiu. Vorbim aici despre birouri rabatabile, măsuțe multifuncționale pentru lucrul de pe canapea sau din pat (deși nu-l recomandăm) sau de scaune de mici dimensiuni, care intră sub birou. De asemenea, corpurile suspendate (etajere, dulapuri) te ajută să economisești spațiu.


4. Ordinea. Deși am lăsat-o ultima, este cea mai importantă. Atâta vreme cât fiecare obiect stă la locul lui, alăturarea dintre un colț de birou și restul încăperii va fi cât se poate de plăcută.



***


Este limpede că nu putem aduce în întregime acasă spiritul de la birou așa cum fost obișnuiți până acum. Însă cel mai important este să nu rămânem în pat toată ziua și să încercăm să ne creăm o zonă oricât de mică destinată lucrului. Cu cât reușim să punem o limită între muncă și viața personală, cu atât vom resimți beneficii mai mari pe ambele planuri.


Dacă ai nevoie de ajutor, scrie-ne la office@arcady.ro și găsim împreună cea mai bună soluție pentru amenajarea ta. Sau aruncă o privire pe unul dintre proiectele noastre de office @ home, pentru puțină inspirație.

58 views0 comments