top of page

MEANINGFUL INTERIORS

interviu

„Nu văd interiorul ca pe un refugiu, ci ca pe un punct de unde pot să privesc lumea. SpaÈ›iile ne transformă È™i noi transformăm spaÈ›iile la rândul nostru”

Arcady-Studio-Capucine-Gros-header.png

Capucine Gros, Director Artistic la Unfinished Festival:

Arcady-meaningful-casa-Turcoaz.jpg

Are un background multicultural, s-a născut în ElveÈ›ia, a copilărit în SUA, FranÈ›a È™i China, dar È™i-a dorit foarte mult să locuiască în România în cele din urmă. Are o pasiune deosebită pentru hărÈ›i È™i îi place ca, prin arta sa, să pună sub semnul întrebării graniÈ›e È™i poveÈ™ti pe care avem tendinÈ›a să le considerăm fixe.

 

Este vorba despre Capucine Gros, artist de renume internaÈ›ional È™i, în prezent, Artistic Director pentru unul dintre cele mai mari evenimente de la noi, care adună an de an un line-up impresionant de speakeri din toate colÈ›urile lumii, Unfinished Festival.

 

Capucine ne-a povestit cu generozitate despre ce o face să se simtă acasă în BucureÈ™ti, ce locuri i-au rămas în minte È™i în suflet dintre toate în care a călătorit de-a lungul timpului, unde s-a simÈ›it ultima dată în siguranță, ce dă sens unui spaÈ›iu pentru ea È™i ce obiecte poartă la ea oriunde s-ar duce.

„Mijlocul este oriunde eÈ™ti È™i tu, aÈ™a că nu există practic un centru propriu-zis, ci fiecare dintre noi È™i-l creează.

Capucine, întâi È™i-ntâi, cum a fost copilăria ta, printre atâtea locuri în care ai trăit È™i pe continente atât de diferite?

M-am născut în ElveÈ›ia, dar am stat acolo un singur an. Apoi am locuit o perioadă în SUA, dar nu-mi aduc aminte mare lucru, eram prea mică. Când aveam 4 ani, am ajuns în FranÈ›a, de unde provine familia mea. Am rămas aici până în adolescență, apoi m-am mutat în China, la 15 ani.

 

Cred că cel mai mare impact, când faci trecerea de la o È›ară europeană spre o È›ară cum e China, este numărul oamenilor. Eu am locuit mai exact în Shanghai, unde populaÈ›ia este de vreo 24 de milioane de oameni, ceea ce înseamnă aproape jumătate din populaÈ›ia FranÈ›ei sau toată populaÈ›ia României – adunată într-un singur oraÈ™.

 

Asta vine la pachet cu o percepÈ›ie diferită a celuilalt, a spaÈ›iilor comune, inclusiv a spaÈ›iului personal. Ca urmare, cred că aici mi-am È™i format mult mai conÈ™tient interesul față de geografie È™i istorie. De exemplu, China înseamnă „È›ara din mijloc”. Dar ideea este că „mijlocul” este oriunde eÈ™ti È™i tu, aÈ™a că nu există practic un centru propriu-zis, ci fiecare dintre noi È™i-l creează.

 

Aici am văzut È™i cealaltă parte a puzzle-ului. În FranÈ›a, la È™coală – învățasem ceva, iar în China, îmi dădeam seama că erau atât de multe piese despre care nu È™tiusem până atunci. AÈ™a că asta e È™i o lecÈ›ie pe care mi-am luat-o – despre cât de mare e lumea până la urmă È™i că existe perspective multiple asupra aceluiaÈ™i lucru, nu doar un adevăr absolut.

Ai observat și vreo relație specială pe care o au chinezii cu spațiul și cu designul interior?

Sigur că da. E dificil să generalizez – mai ales pentru că există È™i o pătură înstărită a Chinei, care are acces la un spaÈ›iu personal mult mai bine delimitat.

 

Dar majoritatea oamenilor se raportează foarte diferit la spaÈ›iu față de cum suntem noi obiÈ™nuiÈ›i, tocmai pentru că e atât de restrâns. AÈ™a ajungi să vezi contraste foarte mari, la fel cum a fost în cazul meu – în primul an când am ajuns în China, locuiam într-o clădire nouă, dar vizavi stăteau mai multe familii într-o singură locuință È™i împărÈ›eau totul: inclusiv pentru ocuparea patului făceau cu rândul.

 

Spațiul public devine spațiu personal și viceversa. La ei, totul se schimbă oricum cu o viteză incredibilă, gradul lor de dezvoltare este extraordinar.

 

Apoi, desigur, mai sunt È™i principiile Feng Shui, despre care nu aÈ™ putea să spun că sunt folosite de absolut toată lumea, dar sunt cu siguranță mult mai populare decât în Europa. În China, oamenii se bazează mult mai mult pe simÈ›uri, vorbesc despre energii, despre cum ne influenÈ›ează ele, le raportează la punctele cardinale È™i la spaÈ›iu etc. Poate că, în România, sunteÈ›i mai familiarizaÈ›i cu aspectul ăsta – din ce îmi dau seama, aici oamenii se raportează mai puternic la emoÈ›ii È™i simÈ›uri atunci când iau decizii.

 

Pentru locurile din care proveneam eu, asta era o noutate. În FranÈ›a È™i în SUA, totul e foarte cartezian È™i strict. Nu spui niciodată „simt sau intuiesc că e mai bine aÈ™a”, întotdeauna trebuie să ai o argumentare logică È™i raÈ›ională pe care te bazezi.  

Care a fost relația ta personală cu spațiul și cu locuința din Shanghai? Ce-ți aduci aminte despre locul respectiv?

Am locuit într-un apartament, iar lucrul care mi-a plăcut cel mai mult la el era localizarea lui, care-mi dădea o perspectivă de ansamblu asupra întregii zone.

 

Încă de dinainte de China, ideea asta de a fi undeva mai sus decât restul clădirilor din jur îmi plăcea foarte mult. Am stat o perioadă în Lyon, unde am făcut multe expediÈ›ii (hiking) È™i cred că atunci când eÈ™ti puÈ›in deasupra tuturor, ai o anumită perspectivă, poÈ›i să vezi mult mai clar lucrurile. De-asta am o uÈ™oară senzaÈ›ie de claustrofobie când sunt într-un spaÈ›iu închis, care nu comunică deloc cu exteriorul.

 

Și de-asta apartamentul în care am stat în China mi-a plăcut atât de mult; inclusiv faptul că era agitaÈ›ie non-stop È™i oamenii erau activi È™i se plimbau pe străzi chiar È™i la 3 noaptea îmi plăcea.

„De-asta m-am orientat către artă, e felul meu de a procesa È™i de a mă raporta la lumea exterioară.

Cum anume s-au născut pasiunea È™i înclinaÈ›ia ta pentru artă?

M-am zbătut destul de mult să fac o alegere fermă în privinÈ›a carierei mele. De fapt, eram interesată de foarte multe lucruri în acelaÈ™i timp: îmi plăceau limbile străine, îmi plăcea È™i să scriu, eram pasionată de geografie È™i istorie È™i pur È™i simplu îmi era foarte greu să aleg o singură direcÈ›ie.

 

Ceea ce am găsit în artă È™i nicăieri în altă parte a fost tocmai libertatea de a le face pe toate, de a le aduce la aceeaÈ™i masă. Dacă stau bine să mă gândesc, cred că ideea de a mă îndrepta spre artă a fost chiar felul meu de a nu alege.

 

Suntem parcă forÈ›aÈ›i să ne alegem un singur drum profesional, când de fapt lumea e atât de mare È™i posibilitățile sunt infinite, încât e dificil să te limitezi. De-asta m-am orientat către artă, e felul meu de a procesa È™i de a mă raporta la lumea exterioară.

Ce anume te inspiră atunci când creezi?

Totul. Dacă ar fi să definesc, aÈ™ spune că lucrurile care mă neliniÈ™tesc sau pe care le simt nerezolvate – sunt cele care mă inspiră cel mai mult; graniÈ›ele, limitele, toate conceptele astea care, de fapt, ne afectează existenÈ›a în fiecare zi, chiar dacă ne place sau nu, chiar dacă vedem asta sau nu.

 

Și e vorba în general de constructe ale oamenilor, nu de lucruri care „aÈ™a sunt” È™i aÈ™a ne-au fost date, ceea ce e cu atât mai interesant de urmărit, când îÈ›i dai seama că poate de-asta ajungi să rămâi blocat într-un anumit loc sau de asta depinde dacă primeÈ™ti un paÈ™aport sau nu.

 

Îmi place foarte mult că arta îmi dă libertatea de a mă folosi de extrem de multe medii È™i instrumente – pictură, muzică, spaÈ›ialitate etc. – ca să explorez realitatea înconjurătoare.

Arcady-Studio-Harti-avion.jpg

Cum anume s-a născut interesul tău pentru hărți și geografie?

Cred că e vorba de o combinaÈ›ie de factori. Cu siguranță, faptul că am făcut hiking a cântărit destul de greu. De la o vârstă foarte fragedă, am fost în tot felul de expediÈ›ii alături de familie sau prieteni. Și, bineînÈ›eles, pe atunci nu aveam un smartphone cu GPS, aÈ™a că ne bazam foarte mult pe hărÈ›i.

 

De asemenea, ambii mei bunici au lucrat cu hărÈ›ile. Unul dintre ei era în domeniul militar È™i îÈ™i desena propriile hărÈ›i. Iar celălalt era pilot È™i folosea mereu hărÈ›i, avea o colecÈ›ie întreagă foarte bine organizată.

 

Apoi, tot mutându-mă, obiÈ™nuiam să È›in jurnale cu detalii despre spaÈ›iile È™i locurile prin care ajungeam.

 

Mi-a luat ceva timp până am început să corelez interesul ăsta cu munca mea ca artist, dar, când am făcut legătura, totul a căpătat dintr-o dată un alt sens.

„M-am trezit că îmi place foarte mult BucureÈ™tiul

Cum ai ajuns în România?

Am vizitat pentru prima dată România acum vreo 12 ani, pentru că una dintre cele mai bune prietene ale mele din SUA este româncă È™i e din Baia Mare. AÈ™a că mai întâi am fost în oraÈ™ul ei.

 

În BucureÈ™ti nu am ajuns propriu-zis până nu am primit invitaÈ›ia să fiu speaker la festivalul Unfinished, adică acum 4 ani.

Știam deja, la vremea respectivă, că voiam să plec din SUA È™i din New York. Nu È™tiam exact È™i încotro, dar un lucru a dus la altul È™i m-am trezit că îmi place foarte mult BucureÈ™tiul. Ba chiar îmi aduce aminte de perioada mea din China.

​

Ce îmi place cel mai mult aici e contrastul: sunt atât de multe spaÈ›ii libere, dar pline de potenÈ›ial, versus New York-ul, unde fiecare centimetru e folosit la maximum È™i nu mai e loc pentru niciun strop de creativitate. Totul e eficientizat până la sânge, în timp ce aici găseÈ™ti spaÈ›ii abandonate sau goale È™i simÈ›i că e mult loc de creÈ™tere È™i dezvoltare.

 

Mă atrage foarte mult È™i cultura hibridă: faptul că poÈ›i să ieÈ™i, să mergi într-o cafenea, să te bucuri de viață pur È™i simplu. În SUA, nu aveai parte nici măcar de un concediu aÈ™a cum trebuie, nu prea aveai dreptul la viață sau spaÈ›iu personal.

 

Mai apreciez foarte mult È™i stilul ăsta – pe care l-am întâlnit È™i în cazul asiaticilor – de „o să găsim o soluÈ›ie, rezolvăm, facem cumva să fie bine”. Lucrez cu mulÈ›i oameni care au mentalitatea asta È™i mă bucură foarte tare.

Ai observat ceva anume È™i legat de relaÈ›ia pe care o au românii cu spaÈ›iul lor?

Știu că România e pe primul loc în UE la capitolul număr de proprietari – oameni care deÈ›in o proprietate –, ceea ce mi se pare foarte interesant.

 

Am mai observat numărul ridicat de balcoane, ceea ce e fascinanat pentru mine, în condiÈ›iile în care te-ai aÈ™tepta, poate, ca lucrurile să stea fix pe dos. Tocmai România, cu istoricul politic È™i cultural al comunismului, cu paranoia generalizată din cauza asta, are totuÈ™i clădiri cu multe balcoane, deci cu o deschidere È™i conexiune mare față de mediul exterior, ceea ce îmi place foarte mult.

 

Chiar dacă sunt mai mici, chiar dacă unele sunt de mărimea unui scaun È™i atât, ele există aproape peste tot È™i sunt mereu cumva diferite, chiar dacă par la fel.

Ai È™i vreun loc preferat aici în România? Dar în BucureÈ™ti?

Nu am apucat să vizitez încă suficient de multe locuri în România încât să spun că am un favorit, dar îmi place mult zona din jurul BraÈ™ovului.

 

Îmi mai place faptul că, în BucureÈ™ti, mă simt aproape È™i de munte, È™i de mare, totul e aproape È™i asta mi se pare minunat.

 

Iubesc că sunt atât de multe spaÈ›ii în aer liber în BucureÈ™ti. Mai ales acum, în contextul pandemiei, mi se pare foarte util că poÈ›i să găseÈ™ti o terasă cam peste tot.

 

Și-mi mai plac locurile care nu sunt chiar la vedere, care sunt cumva ferite. Am descoperit multe restaurante È™i curÈ›i despre care nici nu ai fi È™tiut că sunt acolo, din afară. Cred că asta È›ine mult È™i de planul oraÈ™ului, pentru că, în SUA, totul e simetric È™i nu mai e nicio surpriză nicăieri.

Aici străzile nu sunt în linie dreaptă, au locuri ascunse È™i e mereu un element de surpriză. PoÈ›i să te plimbi în acelaÈ™i cartier de mai multe ori È™i tot să mai descoperi ceva ce nu observasei înainte.

„PoÈ›i să înveÈ›i foarte multe despre oameni, despre cultura din care provine cineva doar uitându-te la bucătărie”

Unul dintre proiectele tale artistice este A Brief Introduction to the World through Recipes. Ai descoperit È™i România printr-o reÈ›etă sau un fel anume de mâncare?

AÈ™ zice că e tot un proiect despre spaÈ›iu într-un fel sau altul, nu doar despre mâncare. Răspunsul scurt este că nu mi-am ales încă o reÈ›etă anume pentru România, deÈ™i am descoperit È™i îmi plac atât de multe.

​

Dar proiectul acesta este mai degrabă unul antropologic, pentru că mâncarea È™i conexiunile care se creează în jurul hranei sunt universale. De exemplu, în Serbia, nu reuÈ™eam să comunic deloc cu o localnică, nu vorbea nici engleză, nici franceză, dar tot am avut o conexiune foarte bună, pentru că am gătit împreună È™i am împărtășit acest limbaj universal al mâncării È™i, de asemenea, am împărÈ›it intimitatea aceleiaÈ™i bucătării.

​

Să descoperi bucătăria cuiva – È™i, foarte interesant pentru mine, bucătăria de vară, de afară, care nu există în SUA sau FranÈ›a – e un gest foarte personal. PoÈ›i să înveÈ›i foarte multe despre oameni, despre cultura din care provine cineva doar uitându-te la bucătărie, unde de obicei doar oaspeÈ›ii de încredere sunt primiÈ›i È™i unde există tot felul de demarcări în funcÈ›ie de gen.

„SpaÈ›iile ne transformă È™i noi transformăm spaÈ›iile.”

Crezi că există o relaÈ›ie anume între geografia interioară È™i cea exterioară a unei persoane? Cum sunt legate cele două, din punctul tău de vedere?

Sută la sută – da. Cred că suntem produsul stimulilor din jurul nostru: ce citim, ce auzim, spaÈ›iul în care ne trăim vieÈ›ile, totul are un impact asupra noastră.

 

În acelaÈ™i timp, cred că avem È™i o mare putere să influențăm realitatea. De exemplu, la Unfinished, ne ghidăm foarte mult după cuvintele lui Buckminster Fuller: „Nu schimbi niciodată lucrurile luptându-te cu realitatea existentă. Ca să schimbi ceva, construieÈ™te un nou model, care să facă modelul vechi – inutil”. Buckminster Fuller a fost, de fapt, inventatorului domului geodezic, concept cu care a venit, pentru că voia să scape de liniile drepte È™i de unghiurile perfect geometrice. Spunea el că ideea de linii drepte nu se găseÈ™te în natură È™i că asta ne forÈ›ează de fapt să gândim mult mai rigid È™i fix.

 

Cred că e, până la urmă, de datoria noastră să ne construim spaÈ›iile în aÈ™a fel încât ele să ne facă mai buni, să ne ajute să evoluăm. E foarte interesant de observat, de fapt, cum ne comportăm diferit È™i ce obiceiuri diverse avem, în funcÈ›ie tot felul de factori: avem un alt stil de viață dacă locuim într-un apartament în mijlocul oraÈ™ului versus dacă trăim într-o suburbie, într-un complex rezidenÈ›ial. Asta determină dacă ne deplasăm cu bicicleta sau dacă luăm maÈ™ina, dacă alegem metroul sau autobuzul, deci dacă ajungem să ne izolăm sau, dimpotrivă, dacă facem baie de mulÈ›ime în fiecare zi.

 

SpaÈ›iile ne transformă È™i noi transformăm spaÈ›iile. E un ciclu nesfârÈ™it.

„Știu că 'acasă' nu este atât de mult despre spaÈ›iu, cât despre obiectele din el”

Pentru că ai călătorit atât de mult de-a lungul timpului È™i pentru că ai fost constant în miÈ™care, ai avut timp să te ataÈ™ezi de vreun loc anume? Care a fost acesta È™i ce anume era special la el?

Da, de fapt au fost mai multe locuri pe care le-am numit „acasă”. Unul dintre cele mai importante pentru mine a fost în Harlem, New York; e È™i locul în care am stat cel mai mult – un apartament micuÈ›, de unde aveam o panoramă asupra întregului oraÈ™ È™i cred că locul ăsta era atât de special pentru că a fost o adevărată luptă să îl obÈ›in. Cred că sensul unui spaÈ›iu vine foarte mult din toată experienÈ›a ta personală cu el, în acest caz – mi-am dorit foarte tare să locuiesc în acel apartament.

 

A fost È™i primul loc în care am stat complet singură È™i a ajuns să-mi fie È™i spaÈ›iu de relaxare, dar È™i de lucru. Îmi aduc aminte că aveam un tablou imens deasupra patului, rezultatul unui proiect de 10 ani la care am lucrat, că aveam o bucătărie foarte mică, maximum 3 oameni puteau să stea în picioare în ea, dar fiecare cameră avea un rol È™i o utilitate anume pentru mine.

 

Acum, când locuiesc în BucureÈ™ti, am un nou spaÈ›iu care mi-a devenit „acasă”. Am obiceiul de a-mi uita lucruri în casele altor oameni unde ajung, nu am avut niciodată absolut toate lucrurile într-un singur loc È™i abia acum am reuÈ™it, pentru prima dată în viaÈ›a mea, să aduc totul la BucureÈ™ti. Și È™tiu că „acasă” nu este atât de mult despre spaÈ›iu, cât despre obiectele din el – mobila de la bunicii mei sau de la alÈ›i membri ai familiei, toată istoria de care sunt încărcate aceste obiecte.

Arcady-Studio-Sketch-book (2).jpg

Apropo de obiecte, care sunt lucrurile pe care le-ai purtat cu tine oriunde te-ai dus?

Întotdeauna am cu mine un caiet de schiÈ›e. Chiar È™i atunci când eram foarte foarte mică, aveam mereu caiete pe care le purtam cu mine peste tot È™i le-am păstrat, am un raft întreg cu ele acum.

 

La fel, cărÈ›ile sunt foarte importante pentru mine, ceea ce uneori poate să fie un coÈ™mar. Îmi place la nebunie să cumpăr cărÈ›i, dar întotdeauna ele devin cel mai dificil lucru de cărat atunci când mă mut dintr-o parte într-alta.

„Nu văd interiorul ca pe un refugiu, ci ca pe un punct de unde pot să văd lumea.”

Ai vreo preferință când te gândeÈ™ti la spaÈ›iul ideal în care È›i-ar plăcea să locuieÈ™ti? Ce înseamnă pentru tine un spaÈ›iu cu sens? Cum arată el?

Cel mai important lucru pentru mine e deschiderea față de exterior. Dacă nu există măcar o fereastră mare sau orice fel de legătură cu exteriorul, nici nu pot să stau undeva.

 

Nu văd interiorul ca pe un refugiu, ci ca pe un punct de unde pot să văd lumea. Nu vreau să fiu ascunsă, vreau să È™tiu ce se întâmplă în jurul meu. Îmi mai place È™i să fie un loc cât de cât la înălÈ›ime sau mai sus față de restul spaÈ›iului.

 

Ca oameni, nu cred că suntem făcuÈ›i să stăm tot timpul în interior, am evoluat ca să ne miÈ™căm È™i să fim în lume. Ne-am făcut adăpost ca să ne protejăm, ca o activitate suplimentară. Și-aÈ™a modul în care arată vieÈ›ile noastre acum ne forÈ›ează să stăm prea mult înăuntru.

Cum a fost perioada de carantină pentru tine? Cum È›i-ai petrecut timpul în interior?

Nu sunt chiar exemplul cel mai bun, pentru că eu am stat acasă doar o săptămână în perioada de carantină. Mi-am mutat lucrurile pe balcon È™i am lucrat de-acolo tot timpul ăsta.

 

Dar am petrecut mult mai mult timp chiar pe teren, pentru că am primit autorizaÈ›ia de a merge prin spitale È™i de a documenta ce se întâmplă la faÈ›a locului.

 

Un lucru bun însă a fost că m-am simÈ›it foarte productivă, a fost liniÈ™te È™i am putut să lucrez fără presiune. Cred că artiÈ™tii apreciază È™i caută destul de mult singurătatea – sau cel puÈ›in mie mi se întâmplă asta destul de des –, ceea ce e foarte bine pe termen scurt, dar pe termen lung cred că e foarte periculos să pierzi legătura cu restul lumii.

 

Acum, în contextul pandemiei, e mult mai dificil să fim realmente conectaÈ›i unii la ceilalÈ›i doar online, la un nivel care să conteze cu adevărat È™i care să ne implice profund. Sper ca situaÈ›ia asta să nu mai dureze foarte mult, pentru că lipsa acestei conexiuni mi se pare că ne afectează destul de tare.

Cum a fost experiența de a lucra la Unfinished, care s-a desfășurat online de data asta?

În primul rând, nu ne-am propus să replicăm experienÈ›a offline, pentru că ne-am dat seama că asta e absolut imposibil, ci ne-am zis din start să facem ceva nou. Ne-am întrebat – ce fel de spaÈ›ii sau ce fel de conexiuni am putea face digital È™i care n-ar putea exista offline?

 

De la asta am pornit când am gândit platforma pe care a fost găzduit festivalul. Întreg evenimentul a fost conceput în jurul ideii de muzeu, cu o hartă ca interfață principală, cu multe contexte în care te poÈ›i întâlni cu ceilalÈ›i, poÈ›i să-È›i bei cafeaua cu ei etc.

 

A fost o experiență foarte interesantă, nu È™tiu dacă cineva a mai făcut asta vreodată online în România (sau chiar în Europa).

Tema de anul acesta a festivalului a fost „Încredere” (”Trust”). Cine este, pentru tine, persoana cea mai de încredere din toată lumea?

Nu am o persoană anume. Mai degrabă atitudinea care îmi dă cea mai mare încredere e cea care recunoaÈ™te că nu există o soluÈ›ie universală pentru orice. Nu există un singur centru al lumii, un singur expert, o singură versiune a realității, ci fiecare are o bucată din puzzle È™i înÈ›elepciunea provine din faptul că È™tii pe cine să apelezi când ai nevoie de informaÈ›ii pe un domeniu sau altul. Iar asta înseamnă să ne cunoaÈ™tem foarte bine È™i limitările.

Dar cel mai sigur loc din lume pentru tine?

Este acest sat din Alpi, pe nume La Clusaz, care e pur È™i simplu minunat È™i pe timp de vară, È™i pe timp de iarnă. Străbunicii mei au o casă acolo, care a devenit destinaÈ›ia mea de vacanță È™i care e, de fapt, împărÈ›ită pe rând cu toÈ›i membrii familiei mele foarte numeroase.

 

Pentru mine, locul ăsta e cel mai sigur, pentru că, indiferent ce anume s-a întâmplat sau s-a schimbat în mediul extern, satul ăsta a rămas un simbol al stabilității È™i asta e foarte reconfortant pentru mine.

Ce proiecte sunt încă neterminate (”unfinished”) pentru tine?

Cred că întrebarea cea mai potrivită, în cazul meu, e „Ce proiect am reuÈ™it să termin deja?” (râde).

 

Sunt foarte multe pe care nici nu le-am început încă, nici nu se mai pune problema de terminat – proiecte autobiografice pe care vreau să le documentez pe tot parcursul vieÈ›ii.

 

Chiar È™i atunci când finalizez ceva – de exemplu, am aceste performance-uri care durează un an întreg –, mă gândesc imediat după: „ah, în 10 ani o să mai fac unul, pentru că am învățat atâtea lucruri È™i vreau să pot să le aplic data viitoare”.

„E totul în mintea noastră, până la urmă, dacă ne adaptăm unui spaÈ›iu sau nu.”

Care este cea mai mare lecÈ›ie pe care crezi că ai învățat-o călătorind atât de mult È™i raportându-te la spaÈ›iu din atât de multe perspective?

Cred că ceea ce simt că s-a schimbat cel mai mult este capacitatea mea de adaptare. Nu È™tiu dacă e totul datorat numai faptului că am călătorit, ci È™i experienÈ›ei pe care am acumulat-o între timp.

 

De exemplu, unul dintre unchii mei a fost artist. Casa lui era ca o peÈ™teră plină de artă È™i obiecte de tot felul, care mai de care mai stranii. Am È™i făcut la un moment dat un proiect web documentând locuinÈ›a lui, care semăna cu un muzeu viu.

 

La început, când îl vizitam, mă simteam puÈ›in inconfortabil. Când vezi un spaÈ›iu ca al lui, te gândeÈ™ti numai la cât de complicat este să faci ordine acolo, la cât de mult praf este, la tot haosul respectiv. Dar mai târziu, mi-am dat seama că nu e vorba despre „bun” sau „rău”, ci doar despre un spaÈ›iu diferit, un univers care lui i se potrivea È™i care pe el îl făcea să se simtă bine.

 

Din acel moment, m-am uitat complet altfel la locuinÈ›a lui È™i am ajuns chiar să o îndrăgesc È™i să aÈ™tept cu bucurie să mă duc acolo.

 

E totul în mintea noastră, până la urmă, dacă ne adaptăm unui spaÈ›iu sau nu. Eu nu m-am mai simÈ›it niciodată inconfortabil într-un spaÈ›iu după experienÈ›a respectivă, întotdeauna am făcut într-un fel încât să fie bine. Asta a fost lecÈ›ia mea despre adaptare pe care mi-a dat-o relaÈ›ia cu spaÈ›iul.

interviu

„Există o legătură între felul în care un spaÈ›iu ajunge să fie ocupat È™i particularitățile culturale ale celor care ocupă spaÈ›iul respectiv”

Arcady-Studio-Radu-Negulescu-header.png

Radu Negulescu, fondator

Trencadis & [Flow] OS:

Arcady-meaningful-casa-Turcoaz.png
bottom of page